Van den Assem

Schoenen die het verschil maken

Al langer dan een eeuw dé fijnproever in schoenen

Van den Assem, gepassioneerd familiebedrijf met liefde voor de beste kwaliteit in schoenen & accessoires. Al generaties lang wordt kennis en ervaring over schoenen met een goede pasvorm en de beste merken doorgegeven. Met inmiddels 14 verkooppunten en 2 webshops is Van den Assem uitgegroeid tot een waar schoenen imperium door heel Nederland.

De vernieuwde Assem stijl

April 2022 pakte 3110 de uitdaging aan om de brand identity van Assem in een nieuw jasje, of schoen ;-), te steken. De webshop onderging een optimalisatie traject en werd gemoderniseerd voor de aanvang van de nieuwe, landelijke TV commercial in september.

De marketeers van 3110 brachten in samenwerking met het marketingteam van Van den Assem een overzichtelijk E-commerce dashboard tot stand. Zoomde in op de verbeterprocessen middels UX/CRO en funnel analyse, bruikbaar voor het designteam. Met inzicht, aandacht en focus, zodat de designs het premium Assem-gevoel ademen.

 

Het design is geïmplemeteerd door Xsarus | Digital Commerce.

Nieuwe stijl, dus nieuwe kleuren

De wens vanuit Van den Assem was verandering aan te brengen in het donkerblauw. Een grote verandering, aangezien deze kleur in veel elementen terug te vinden is. De emotie die de donkerblauwe kleur gaf, raakte niet meer met de visie van Assem. Tijd voor vernieuwing!

Donkerblauw maakt plaatst voor Premium Black. De beige tint – Assem Sand – is behouden, maar is aangevuld met extra, warme beige tinten zoals Assem Warm Gold. Deze kleuren zorgen voor een stijlvol, verfijnd contrast met de Assem White kleur.

Stijlvol online shoppen

Tijdens het re-design van de nieuwe Assem stijl stond de UX centraal. Deze stijl is direct op te merken op de homepage, de blikvanger. Uit data-analyse bleek dat de consument nauwelijks op de header klikte. Hij of zij navigeerde direct naar dames- of herenschoenen. Hier is verandering is gebracht. Er is een tweeluik gecreëerd voor dames en heren, waarbij de consument direct naar zijn of haar bezoekersflow kan vervolgen. De header is tevens voorzien van micro animaties is intuïtief op de desktop-versie.

De brand identity is getransformeerd met een nieuwe typografie. De standaard font in Illustrator Myriad Pro, maakte plaats voor een aantrekkelijke, premium uitstralende font genaamd Work Sans. De Font Family is breed inzetbaar voor verschillende doeleinden en is goed leesbaar voor zowel web als print. Naast de premium look en de veelzijdigheid aan toepassingen, is de laadtijd van de font aanzienlijk sneller in vergelijking met de oude typografie.

Design en beloningen waar je voor terugkomt

Verkoopgerichtte componenten met een fashionable insteek. Dit is wat het designteam van 3110 voor Van den Assem heeft ontwikkeld. Voorheen kleurde de componenten blauw met oranje accenten. De componenten zijn ingetogen gemaakt om de producten en sfeerbeelden meer te laten spreken. Ondersteunend aan het beeld, daar waar het écht om draait.

De vormgeving van het loyaliteitsprogramma, AssemVIP, kon niet ontbreken. In de vernieuwde AssemVIP omgeving kan de klant gemakkelijk de behaalde status bekijken. De statussen verschillen natuurlijk in gradatie en hebben een bijpassende kleur; Silver, Gold en Platinum. Naast deze status en de aantrekkelijke voordelen, kan het accountoverzicht bekeken worden. Hierbij heeft de consument een overzicht van zijn of haar puntenstatus, verdiende coupons & de favoriete opgeslagen items.

Meten is weten

De huidige UX en beschikbare data is inzichtelijk gemaakt middels E-commerce rapportages & dashboards. Verschillende Customer Journeys zijn onderzocht en inzichtelijk gemaakt. Dit heeft niet alleen geleid tot actiepunten en nieuwe inzichten voor het Van den Assem managementteam, deze inzichten droegen namelijk ook bij aan het vormgeven van de nieuwe Assem stijl. Berry van den Assem benoemde bovendien, dat hij de nieuw ontworpen nieuwsbrieven de mooiste ooit vond!

Houdt Van den Assem in de gaten

Het stopt hier niet! Ons creatieve designteam werkt de komende tijd verder aan nog veel meer elementen zoals PLP’s, PDP’s, marketing automation, optimalisatie van bezoekersflow en functies… voor ons dagelijkse kost, connoisseurs sinds 2019.

Zin om te shoppen? Bezoek de website van Van den Assem!