Ombudsman Rotterdam-Rijnmond

ORR geeft gehoor

Een rebranding op z’n Rotterdams

Ombudsman Rotterdam-Rijnmond is de plek waar men gratis terecht kan als er problemen voordoen met gemeenten in de regio Rotterdam-Rijnmond. De ombudsman luistert & is onpartijdig en onafhankelijk. Zo probeert ORR tot een oplossing te komen tussen beide partijen.

Met de aantreding van Marianne van den Anker is er sinds 2022 een nieuwe ombudsman van de regio Rotterdam-Rijnmond. Bij een nieuw gezicht hoort een nieuwe visuele identiteit. Het oude logo suggereerde dat Ombudsman Rotterdam-Rijnmond onderdeel was van gemeenten. De wens was dan ook om afstand te doen van dit imago en een eigen identiteit te creëren. Dit heeft geresulteerd in een volledige rebranding van Gemeentelijke Ombudsman Rotterdam naar Ombudsman Rotterdam-Rijnmond, ofwel ORR.

ORR.nl logo redesign

De kracht van 3

Het uitgangspunt van het nieuwe logo is het benadrukken van de driehoeksverhouding tussen de burger, de gemeente en de ombudsman. Drie partijen die met elkaar te maken hebben: de burger die een probleem heeft met de gemeente en de ombudsman die tussen deze twee partijen bemiddelt. De drie partijen zijn visueel als drie cirkels naast elkaar geplaatst, waarbij de twee rechter cirkels zijn omgevormd tot de hoofdletter R, wat correspondeert met de gemeenten in de regio Rotterdam-Rijnmond.

ORR.nl logo design

Emoties in kleur

Het kleurenpallet van ORR bestaat uit krachtige tegenpolen. In de branding wordt gebruik gemaakt van kleuren die verschillende emoties uitlichten en samen een verhaal vertellen. Zo ook de kleur Passion Red, die in dit geval spreekt voor een negatieve emotie, namelijk frustratie. Het wordt gebruikt voor een persoon die zich ongehoord voelt door de gemeente en daarom aanklopt bij ORR. De tegenpool is de kleur Positive Blue. Wat staat voor kalmte & rust, het onafhankelijk advies van ORR en de frustratie van de cliënt te verminderen. De kracht van tegenpolen is verder doorgetrokken naar de basiskleuren. Er is gekozen voor Deep Black en Clear White, twee kleuren die elkaar versterken door het contrast.

ORR.nl rebranding kleurenpallet

Beeldmerk: wat zit R in?

De hoofdletter R uit het logo wordt door alle uitingen heen gebruikt als herkenbaar beeldmerk. Hierin worden personen afgebeeld met een duidelijk herkenbare emotie op het gezicht in combinatie met een achtergrondkleur die past bij deze emotie. Op die manier wordt er een simpele en universele beeldtaal gecreëerd, waarbij er minder nadruk ligt op de tekstuele boodschap. De emotie laat voor zich spreken. Zo wordt iedereen, ongeacht een mogelijke taalbarrière, aangesproken.

ORR.nl rebranding
Ombudsman Rotterdam Rijnmond rebranding

Kinderombudsman : )

ORR heeft een eigen afdeling speciaal gefocust op kinderen, namelijk: de kinderombudsman. Het logo en de branding moest ook hier in lijn worden gebracht met de nieuwe identiteit van de Ombudsman Rotterdam-Rijnmond. Door in te spelen op de emoties en het nieuw ontwikkelde logo, is de cirkel vervangen door een vrolijke smiley. Op deze manier blijft de herkenbaarheid van ORR intact en krijgt de Kinderombudsman tóch een eigen karakter met een kenmerkend kleurenpallet.

Kinderombudsman Rotterdam-rebranding-logo
Kinderombudsman Rotterdam-rebranding
Kinderombudsman Rotterdam rebranding, social media
Kinderombudsman Rotterdam rebranding, kleurenpallet

Benieuwd naar de rebranding op de website van ORR? Bekijk het hier!